A világlátás nagy nevelőiskola; nemesíti a szellemet, tágítja az értelmet és kiirtja az előítéleteket.


2013. szeptember 2., hétfő

A tanárok helyzete Portugáliában

Mivel most nem vagyok Portugáliában, így nem utazgatom, de arra gondoltam, hogy pár témáról írok a blogban.
Az egyik legaktuálisabb most a tanárok helyzete itt és ott.
Mivel Paulo tanár, ezért jobb betekintést is kaptam az ottani oktatásból.

Az iskola ott szeptember 15-én fog kezdődni, de a munka augusztus 26-án már elkezdődött. Vagyis Paulonak nem, mivel elég hülye helyzetben van.
13 éve tanít már. Mikor befejezte az egyetemet, akkor már nem kötöttek állandó szerződést az oktatókkal. 13 éve mindig csak egy éves megbízásokat kap, nem is emelkedett a fizetése azóta és gyakorlatilag minden év augusztus utolsó napján tudja meg, hogy hol fog szeptember elsejével kezdeni.
Májusban be kell regisztrálnia egy adatbázisba. Itt a tanárok diplomajegye és a tanított évek száma alapján egy rangsort állítanak fel köztük. Példaképpen Paulo az ötszáz valahányadik a listában a 2500 tesitanár között. Ezután augusztus elején beírhat 15 körzetet és 100 iskolát olyan sorrendben, ahogy szeretne dolgozni. Ő mindig Coimbrát írja be, de eddig sosem dolgozott ott. Legutóbb volt a legközelebb, 45 percnyire Coimbrától. Az évek során "egyre közeledik". Annyi viszont jó, hogy ha meg vannak elégedve a munkájával, akkor az iskola meghosszabíthatja a szerződését, de csak maximum 4 évig, mert 4 évente az összes tanár bekerül az adatbázisba és nagy valószínűséggel áthelyezik. A fő, hogy kiszámítható az hogy hol fog dolgozni.

Idén még azt is kitalálták, hogy csak szeptember 15-én fogja megtudni, hogy hol fog kezdeni aznap. (Nekünk most nincs albink, majd attól függően keresünk, hogy ő hol kap állást) Ezt azért csinálták egyébként, hogy arra a 15 napra ne kelljen nekik fizetést adni. Viszont így az összes tanár bejelentkezik munkanélkülinek ettől a naptól és kapják majd a segélyt. Szóval nem tudom az állam mivel lesz előrébb...

Abban reménykedünk, hogy nem kerül messzebbre attól az iskolától, ahol eddig volt és viszonylag tud(unk) lakást találni hamar. Mivel én 24-én megyek.

Ezek ellenére nagyon szeret tanítani, nem is igazán tudna más munkát elképzelni. Nagyon tisztelem azért.